onsdag 18 februari 2009

Utan mål ingen mening


Att ha mål för vart du eller ditt företag vill nå är det första steget till framgång. Men målen måste vara realistiska och möjliga att nå, de får inte bara vara önskemål. De måste vara mätbara och hur de ska mätas behöver beslutas samtidigt som de fastställs. Att bara vilja ”förbättra” är meningslöst och leder ingen vart.

Mål som inte är möjliga att uppfylla, eller som det är omöjligt att på något sätt mäta om de är uppnådda, blir inte trovärdiga och har ringa betydelse. Och om de har någon betydelse så är den negativ därför att ouppnåbara mål skapar frustration hos medarbetarna.

Alla vet i bästa fall vad de förväntas göra på jobbet men kanske inte att det de åstadkommer, deras resultat, har betydelse för om hela företaget når sina mål eller inte.

Läsvärd är denna rapport från Harvard University

Investors in People förutsätter att det finns mätbara mål, att dessa finns uttryckta på individnivå och att medarbetarna vet vilket stöd de kan få för att nå dem.