fredag 15 maj 2009

Vad är det för fel på det som är beprövat?

Senaste på konsulthimlen för offentlig sektor: Employer branding.

Arbetsgivarmärke talade man om tidigare, men det är ändå samma sak som man syftar på.
Dvs. att när man hör namnet på en verksamhet/ett företag, så ska det ge positiva vibrationer, signalera att man är en attraktiv arbetsgivare.

Vägen dig kan se olika ut. Det nygamla begreppet Lean produktion (eller enbart Lean, eller Lean thinking) har dammats av och presenteras som en lösning för offentlig sektor. Det kan säkert passa för vissa verksamheter om man har råd. Det är en tidsödande och kostsam process som i huvudsak går ut på att trimma och effektivisera sina rutiner, sitt arbetssätt.

Att använda Investors in People som ett märke för att man är en arbetsgivare som anser att medarbetarna är så viktiga så att man investerar i deras utveckling, som man gör i Storbritannien, är ett annat och mycket billigare sätt. Det ger bevisade effekter på produktivitet, effektivitet och konkurrenskraft. Vilket talrika undersökningar i England också visat.

Läs mer om det på http://www.investorsinpeople.co.uk/ och på http://www.iipsverige.se/.

Investors in People fokuserar på de områden som är viktiga att utveckla för att bl.a öka konkurrenskraften. Resultatet mäts/utvärderas av en oberoende examinator. Arbetssättet med Investors in People bygger på den vedertagna kvalitetscirkeln: Planera – Genomföra - Utvärdera. För alla delar finns fastställda bevis/kriterier som man mäter genom att intervjua ett urval från i företagets alla delar – högsta ledning – chefer och medarbetare.

Investors in People är beprövat sedan början av 1990-talet och är under ständig utveckling. Senaste nytt är att man kan utvärderas mot brons, silver och guldnivå, för dem som vill ännu högre än den rena Standarden.
Den tidigare rena Standarden har utvecklats till att även bli ett instrument för "Business improvment".
Så varför hoppa på något som var tänkt för Toyotas bilindustri när det finns en beprövad metod som fungerat för fler än 35 000 företag. Och som fungerar utmärkt som Employer branding.

Vårt motto
"Resultat .... inte bara prat"